El Col·legi d’arquitectes de Manresa proposa soterrar les vies del tren de Renfe i fer un gran parc a la llera del Cardener
Traslladaria l’estació del Nord a la zona del Congost com preveu el POUM i mantindria l’edifici actual per a serveis i hi faria arribar un tramvia per enllaçar amb la nova estació.
Amb l’objectiu de promoure debat ciutadà i qui sap si algun compromís d’alguna administració per tal d’estudiar-ho seriosament, la delegació Bages-Berguedà del Col·legi d’Arquitectes proposa un projecte agosarat perquè Manresa recuperi l’entorn del Cardener com a espai verd. La proposta passaria per suprimir la barrera física de les actuals platges de vies ja que el trasllat de la nova estació de Renfe prevista al Nou Congost i que possibilita la reconversió de l’actual estació , deixant una sola via de connexió a manera de tramvia entres les dues estacions. Es tracta de promoure debat i veure les possibilitats que hi ha per generar aquest parc a ambdues bandes del riu. La proposta segueix el concepte de recuperació dels cursos fluvials, les vies blaves i es podria dotar de continguts d’oci, culturals i de restauració. Ho han explicat aquest dilluns els arquitectes, Enric Masana, Claudina Relat i Joan Ribera:
El projecte és tècnicament viable, segons els arquitectes manresans i econòmicament el túnel tindria un cost d’uns 18 milions d’euros. A més el parc fluvial resultant relliga el patrimoni industrial de la Fàbrica Blanca, la Vermella i la dels Polvorers l’antiga estació de Renfe, generant un conjunt d’equipaments públics o privats articulats entre ells.
Els arquitectes diuen que cal recuperar el riu actiu patrimonial , i obrir la ciutat cap a les activitats que al seu voltant s’hi generin, omplint el parc fluvial de continguts i activitats per fer-lo tan atractiu o més que l’actual Parc de l’Agulla.