Aprenent català en parella, Osona suma més de 300 parelles lingüístiques aquest 2025
La Sylvia i l’Eliana són parella lingüistica. Des de fa dues setmanes la Sylvia i l’Eliana es reuneixen un cop cada 7 dies per dur a terme accions quotidianes en català.
El Voluntariat per la llengua és una iniciativa impulsada pel Departament de Política Lingüística i gestionat pel Consorci per la Normalització Lingüistica. L’objectiu és practicar el català a través de la conversa. Les parelles estan formades per una persona voluntaria i un aprenent, que té coneixements bàsics de la llengua i vol adquirir fluïdesa. És el cas de l’Eliana Carrillo del Perú. Tot i haver fet cursos previs ara està aprenent a desenvolupar-se en situacions diàries.
El projecte del voluntariat per la llengua va néixer el 2003, des de llavors centenars de milers de parelles han fet el mateix procés. A tot Catalunya ja sumen pràcticament 200.000 parelles, A Osona, des dels seus inicis hi ha hagut més de 6.000 parelles. Aquest 2025, de moment s’han creat 300 parelles lingüístiques.
A part de la modalitat presencial, també hi ha una modalitat virtual. És el cas de l’Ivan Cerón. Tot i que viu a madrid, va començar a estudiar català per plaer, i ara vol millorar la seva expressió oral.
El programa es du a terme a tot Osona i hi ha parelles lingüístiques a moltes poblacions, però on més n’hi ha és a Vic, Manlleu i Torelló, els llocs on hi ha oficines de català del CPNL.