El Reportatge: Consum obre 140 expedients sancionadors a grans tenidors per no complir amb l’obligatorietat d’oferir un lloguer social
El Departament d’Empresa i Treball, mitjançant l’Agència Catalana del Consum, destinarà un total d’1.739.026,04 euros a un pla d’actuacions de control de mercat i de difusió per reforçar i garantir la protecció de les famílies en risc d’exclusió residencial.
L’objectiu és fer complir la legislació vigent en matèria d’habitatge, com ara la llei que obliga els grans tenidors a oferir un lloguer social en cas que la família no arribi a un mínim ingressos, sigui amb contracte o sense.
El programa comptarà amb 19 professionals dedicats a vetllar pel compliment de la legislació.
Des del 22 de febrer de 2019, Consum ha fet més de 150 actuacions inspectores al respecte i hem obert més de 140 expedients sancionadors, dels quals uns 57 ja s’han resolt
L’Índex de preus de lloguer que elabora la Generalitat és un indicador de consulta pública amb caràcter informatiu que permeti conèixer una estimació del preu mitjà del metre quadrat de lloguer d’un habitatge ubicat en una zona i amb unes característiques definides. Està disponible per a 137 municipis, que es poden consultar a la web de l’agència de l’habitatge. L’incompliment també és sancionable per part de l’Agència del Consum.
Consum engegarà, aquest novembre, una campanya de difusió perquè la ciutadania conegui els seus drets pel que fa a l’accés a un habitatge. La campanya també tractarà altres aspectes relacionats amb el lloguer.
Si el contracte de lloguer s’ha formalitzat amb una empresa, la persona consumidora pot reclamar o denunciar per la via de Consum. En el cas de la reclamació, en primer lloc, haurà d’adreçar la reclamació a l’empresa en qüestió i si aquesta no respon en el termini màxim d’un mes, o bé la resposta no resulta satisfactòria, pot omplir el formulari de reclamació en el web consum.gencat.cat.