Estudiants de l’Institut de Calaf es converteixen en “caçadors” d’eles geminades amb motiu del Dia del punt volat
Col·le amb “l” geminada o sense? Pel·li amb “l” geminada o sense? Aquests són alguns dels dubtes amb què s’han trobat un grup d’estudiants de 4t d’ESO de l’Institut Alexandre de Riquer de Calaf a l’hora d’analitzar l’ús que els centres educatius catalans fan de l’ela geminada a les seves pàgines web. Els estudiants han creat ells mateixos un programa informàtic per fer el rastreig de les webs. Un cop localitzades totes les paraules que porten ela geminada i les que n’haurien de portar i no la porten, els alumnes s’han dedicat a analitzar-les una per una per validar els errors. Un dels més comuns que s’ha detectat, ha aparegut en 1.300 ocasions. és ‘cole’ sense ela geminada. El projecte s’emmarca en el Dia del Punt Volat que se celebra el 24 de gener.
Aquest institut de Calaf fa tres anys que ofereix una optativa de programació i dades als alumnes de 4t d’ESO. Enguany han decidit donar-hi un nou enfoc i han volgut fer aquest projecte que relacioni la programació amb l’àmbit lingüístic.
Després d’assabentar-se de l’existència del Dia del Punt Volat van decidir enfocar el projecte en l’anàlisi de l’ús de l’ela geminada en les pàgines webs dels centres educatius de Catalunya. Els alumnes han dissenyat un programa informàtic per poder fer un rastreig de les webs de les 4.500 escoles, tot i que finalment se n’han acabat analitzant unes 3.000 perquè els servidors d’algunes pàgines donaven error.
Un cop el programa va detectar totes les paraules que porten ela geminada i totes aquelles que no en porten però l’haurien de portar, els estudiants han hagut de supervisar totes aquestes dades per comprovar si els errors eren correctes o no. Per a fer-ho, els alumnes han hagut de consultar eines en línia com ara l’Optimot, el Termcat o el diccionari del IEC.
Un dels reptes del centre és captar estudiants d’altres àmbits que no siguin el tecnològic en assignatures optatives d’aquestes característiques, ja que, tal com explica Codina, avui en dia la programació “és una competència molt transversal” i es pot aplicar en qualsevol àmbit. L’Institut també treballa per tenir més presència femenina en les optatives científiques o tecnològiques.