Campanya per promoure l’ús del català al comerç vigatà
Tres de cada quatre persones que atenen el públic als comerços de Vic comencen la conversa en català, però en canvi, un 12% continua en castellà, tot i que els clients hagin iniciat en català. És una de les dades que es desprèn de l’estudi sobre l’ús del català al comerç de la ciutat impulsat per l’Ajuntament de Vic, el Centre de Normalització Lingüística d’Osona i el Departament de Política Lingüística. Des de la regidoria de Llengua, Bet Piella, admetia certa sorpresa pels resultats obtinguts i destacava que hi ha dades que tenen molt valor, sobretot aquelles que tenen a veure amb persones que han nascut a l’estranger.
Des del consorci destaquen Vic com una de les ciutats capdavanteres del país en l’ús del català als comerços, però també ha reconegut que queda molt camí per fer. El principal objectiu és que d’entrada les persones que tenen el català com a llengua habitual no canviïn de llengua, perquè això fa que els no catalanoparlants puguin practicar l’idioma.
L’estudi d’Ofercat recull dades sobre la llengua escrita a través de l’observació de la retolació dels establiments comercials. En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de política lingüística, més del 90% dels establiments comercials de Vic s’hi adeqüen.
Durant aquest 2025 es durant a terme tot un seguit d’actuacions per seguir promovent la sensibilització i l’ús actiu de la llengua, i per facilitar el coneixement de la legislació lingüística.